Lehti 25: Liitto toi­mii 25/2015 vsk 70 s. 1852

Yksityislääkäri tahtoo toimivan tietojärjestelmän

Mikko Lehtovirta toivoo potilastietojärjestelmältä nopeutta, vakautta ja helppoa tiedonsiirtoa.

Tuija Metsäaho

Tuoreen tutkimuksen mukaan yksityislääkärit ovat keskimäärin tyytyväisempiä potilastietojärjestelmiinsä kuin julkisen sektorin kollegansa. Silti sähköinen potilastietojärjestelmä ei ole vielä pystynyt lunastamaan sille asetettuja odotuksia: sujuvoittamaan työnkulkua ja tehostamaan toimintaa.

LT, tutkijatohtori Mikko Lehtovirta esitteli toiveitaan tietojärjestelmistä Lääkäriliiton seminaarissa Yksityissektorin potilastietojärjestelmät 4. kesäkuuta.

- Olen ihan tavallinen suomalainen lääkäri. En ole nörtti mutta olen aktiivinen tietotekniikan käyttäjä.

Lehtovirta painottaa, että lääkäri on potilaan asialla ja tämä määrittää kaiken työn.

- Olennaista on, että se mitä teen, tapahtuu helposti, luotettavasti ja nopeasti. Kun potilaalle on aikaa 20 minuuttia, suuri osa sitä menee hukkaan, kun pitää esimerkiksi odottaa, että näkymä ruudulla vaihtuu.

Hiirestä vain haittaa

Järjestelmien käytettävyysominaisuudet saivat tutkimuksessa pääosin myönteisiä arvioita. Yksityislääkärien mielestä järjestelmät ovat usein tekniseltä toimivuudeltaan vakaita. Ne eivät kaadu, eikä niissä ole käyttökatkoksia.

Lehtovirta korostaa toimivan yhteenvetonäkymän merkitystä lääkärin työssä. Hän haluaa nähdä yhteenvetonäkymässä kaikki tiedot heti.

- Arvioin näkymää sen perusteella, kuinka paljon näen yhdellä mulkaisulla. Näenkö aiemmat käynnit, labrat, röntgenit, ekg:n, rokotustiedot tai palautteen?

Myös kirjaamisen pitää olla Lehtovirran mukaan eleetöntä ja sujuvaa. Hän ei pidä hiirestä eikä klikkauksista, koska hiiri on nopean toiminnan vihollinen.

Hyvää palvelua on antaa potilaalle kirjalliset ohjeet mukaan.

- Potilas ei muista käynnin jälkeen läheskään kaikkea, mitä on puhuttu. Voinko antaa käteen heti tietoa taudista ja sen omatoimihoidosta? Saako lähetteen sähköisenä vai paperisena? Lehtovirta kysyy.

Maksupuoltakaan ei saa unohtaa.

- Keskeinen kysymys esitetään potilaalle aina: Onko kyseessä työterveyteen liittyvä käynti vai yksityinen? Vakuutuksetkin pitää tarkistaa, onko niitä. Ja suurin riesa on, millä maksajajärjestelmällä potilas kirjataan käynnillä.

Lue myös

Tulevaisuuden tarpeet

Lehtovirran mukaan koko terveydenhuollon kokonaisuus on muuttumassa ensi kertaa pariin sukupolveen ja siihen pitäisi kyetä valmistautumaan.

- Näen itse tulevaisuuden sellaisena, että potilasta koskevaa tietoa on käytössäni sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta, samoin potilaalta itseltään. Useat potilaan hoitoon liittyvät selvitykset laitan alulle mobiilialustalta, enkä suinkaan kiinteästä paikasta vaan kilpailluilta alihankkijoilta, joiden kaikkien kanssa on etäyhteyssopimus. Saatan tavata potilaita lääkärikeskuksen tiloissa mutta myös muualla, jos se on tarpeen.

Yksityissektorin potilastietojärjestelmät -tutkimus julkaistiin 4. kesäkuuta.

› Lisätietoa tutkimuksesta http://www.laakariliitto.fi/tutkimus/tyo-olot-hyvinvointi/

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030